graphic
graphic
Forum forum poświęcone niedowidzącym i nie tylko Strona Główna » prawo » Projekt ustawy o zatrudnianiu oraz rehab.
graphic
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
graphic

graphic graphic
maruda Temat postu: Projekt ustawy o zatrudnianiu oraz rehab.



Administrator
Dołączył: 12 Gru 2006
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

USTAWA
z dnia __________________ 2006 r.
o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
oraz o zmianie niektórych innych ustaw1)
Art. 1. W ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu
osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776, z późn. zm. 2)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 10b po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:
„6a. Powiatowe centrum pomocy rodzinie przeprowadza co najmniej raz w roku
kontrolę warsztatów.”;
2) w art. 10e ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Osoba niepełnosprawna może ubiegać się o dofinansowanie ze środków
Funduszu uczestnictwa w turnusie, jeżeli przeciętny miesięczny dochód w rozumieniu
przepisów o świadczeniach rodzinnych, podzielony przez liczbę osób we wspólnym
gospodarstwie domowym, obliczony za kwartał poprzedzający miesiąc złożenia wniosku,
nie przekracza kwoty:
1) 50% przeciętnego wynagrodzenia na osobę we wspólnym gospodarstwie
domowym,
2) 65% przeciętnego wynagrodzenia w przypadku osoby samotnej.”;
3) w art. 10f ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Podmiot zamierzający zorganizować lub prowadzący warsztat przyjmuje
i zatwierdza, w uzgodnieniu z powiatowym centrum pomocy rodzinie, zgłoszenie osób do
uczestnictwa w warsztacie.”;
4) art. 11 i 12 otrzymują brzmienie:
„Art. 11. 1. Osoba niepełnosprawna zarejestrowana w powiatowym urzędzie pracy
jako bezrobotna albo poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu ma prawo
korzystać z usług lub instrumentów rynku pracy na zasadach określonych w ustawie z dnia
20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. Nr 99, poz.
1001, z późn. zm.3)), zwanej dalej „ustawą o promocji”, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Osoba niepełnosprawna zarejestrowana w powiatowym urzędzie pracy jako
poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu może również korzystać na zasadach
takich jak bezrobotni z następujących usług lub instrumentów określonych w ustawie o
promocji:
1) szkoleń,
2) stażu,
3) prac interwencyjnych,
4) przygotowania zawodowego w miejscu pracy,
5) badań lekarskich, o których mowa w art. 2 ust. 3 ustawy o promocji,
6) zwrotu kosztów, o których mowa w art. 45 ust. 1,2 i 4 ustawy o promocji,
7) finansowania kosztów, o których mowa w art. 45 ust. 3 ustawy o promocji.
3. Wydatki na instrumenty lub usługi rynku pracy, o których mowa w ust. 1 i 2, są
finansowane w odniesieniu do osób niepełnosprawnych zarejestrowanych jako:
— 2 —
1) bezrobotne – ze środków Funduszu Pracy,
2) poszukujące pracy niepozostające w zatrudnieniu – ze środków Funduszu.
Art. 12. 1. Osoba niepełnosprawna, o której mowa w art. 11 ust. 1, może otrzymać
ze środków Funduszu, jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej
albo na wniesienie wkładu do spółdzielni socjalnej w wysokości określonej w umowie
zawartej ze starostą, nie więcej jednak niż do wysokości piętnastokrotnego przeciętnego
wynagrodzenia, jeżeli nie otrzymała środków publicznych na ten cel.
2. Osoba niepełnosprawna, która otrzymała jednorazowo środki na podjęcie
działalności gospodarczej, rolniczej albo na wniesienie wkładu do spółdzielni socjalnej, jest
obowiązana do zwrotu otrzymanych środków wraz z odsetkami w wysokości określonej jak
dla zaległości podatkowych, jeżeli z przyczyn leżących po jej stronie zostały naruszone
warunki umowy, o której mowa w ust. 1.
3. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze
rozporządzenia:
1) warunki oraz tryb przyznawania i zwrotu środków, o których mowa w ust. 1,
2) formy zabezpieczenia zwrotu środków, o których mowa w ust. 1, w przypadku
niedotrzymania warunków umowy dotyczącej ich przyznania,
3) wzór wniosku i niezbędne elementy umowy dotyczącej przyznania środków
określonych w ust. 1
— mając na względzie zwiększenie aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych,
zapewnienie zgodności udzielanej pomocy z regułami przyznawania pomocy publicznej w
ramach zasady de minimis oraz racjonalne gospodarowanie środkami Funduszu.”;
5) uchyla się art. 25;
6) po art. 25 dodaje się art. 25a w brzmieniu:
„Art. 25a. 1. Składki na ubezpieczenia społeczne zatrudnionych osób
niepełnosprawnych nalicza się i opłaca na zasadach określonych w ustawie z dnia 13
października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887, z
późn. zm.4)).
2. Fundusz refunduje pracodawcy zatrudniającemu:
1) mniej niż 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy,
2) co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i
osiągającemu wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych ogółem w
wysokości co najmniej 6%
— część kosztów osobowych odpowiadających należnej od pracodawcy składce na
ubezpieczenie emerytalne w stosunku do pracowników niepełnosprawnych zaliczonych do
znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, którzy nie nabyli prawa do
emerytury, jeżeli pracodawca opłacił te składki w całości.
3. Fundusz refunduje pracodawcy prowadzącemu zakład pracy chronionej lub
zakład aktywności zawodowej część kosztów osobowych odpowiadających należnej od
pracodawcy składce na ubezpieczenie emerytalne i rentowe w stosunku do pracowników
niepełnosprawnych, którzy nie nabyli prawa do emerytury, jeżeli pracodawca opłacił te
składki w całości.
4. Zatrudnienie osób, o których mowa w ust. 2 i 3, ustala się odpowiednio na
podstawie art. 21 ust. 1 i 5 oraz art. 28 ust. 3.
5. W przypadku gdy osoba niepełnosprawna jest zatrudniona u więcej niż jednego
pracodawcy w wymiarze czasu pracy:
— 3 —
1) nieprzekraczającym ogółem pełnego wymiaru czasu pracy — refundację
składek przyznaje się w pełnej kwocie,
2) przekraczającym ogółem pełny wymiar czasu pracy — refundację składek
przyznaje się na tę osobę w pełnej wysokości pracodawcom uprawnionym do
miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych,
zgodnie z art. 26b ust. 3.
6. Refundacja składek nie przysługuje w odniesieniu do kosztów osobowych
pracodawcy odpowiadającym składkom na ubezpieczenia społeczne pracownika w części
finansowanej ze środków publicznych.
7. Pracodawca, o którym mowa w ust. 2 lub 3, składa Funduszowi:
1) miesięczne informacje o wynagrodzeniach, składkach, zatrudnieniu i stopniach
niepełnosprawności pracowników niepełnosprawnych, z uwzględnieniem
pracowników, u których stwierdzono chorobę psychiczną, upośledzenie
umysłowe lub epilepsję oraz pracowników niewidomych,
2) wniosek o wypłatę refundacji składek za dwa miesiące,
3) informacje o wysokości i rodzaju podwyższonych kosztów zatrudnienia osób
niepełnosprawnych.
8. Informacje, o których mowa w ust. 7 pkt 3, składa pracodawca będący
przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.
9. Informacje i wniosek, o których mowa w ust. 7, pracodawca przekazuje w formie
dokumentu elektronicznego przez teletransmisję danych oraz pobiera drogą elektroniczną
potwierdzenie wysłanej informacji lub wniosku, z tym że pracodawca zatrudniający nie
więcej niż 5 pracowników może przekazywać informacje i wnioski w formie dokumentu
pisemnego. Przepisy art. 391 § 1, art. 46 § 3 i art. 61 § 3a Kodeksu postępowania
administracyjnego stosuje się odpowiednio.
10. W terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku przez pracodawcę Fundusz
przekazuje na rachunek bankowy pracodawcy kwoty refundacji składek w wysokości
ustalonej na podstawie ust. 1-6 oraz informuje pracodawcę o sposobie jej ustalenia, z
zastrzeżeniem ust. 11-13.
11. Jeżeli pracodawca posiada zaległości w zobowiązaniach wobec Funduszu
przekraczające ogółem kwotę 100 złotych, Prezes Zarządu Funduszu wydaje decyzję o
wstrzymaniu refundacji składek do czasu uregulowania zaległości przez pracodawcę.
Decyzja podlega wykonaniu z dniem wydania.
12. W przypadku nieuregulowania przez pracodawcę zaległości wobec Funduszu
do dnia 31 stycznia roku następującego po roku, za który pracodawcy przysługuje
refundacja, Prezes Zarządu Funduszu wydaje decyzję o odmowie wypłaty refundacji
składek za okres wskazany w decyzji, o której mowa w ust. 11.
13. W przypadku gdy ustalona przez Fundusz kwota refundacji składek jest inna
niż kwota refundacji wykazana we wniosku pracodawcy, Prezes Zarządu Funduszu
wydaje decyzję o wysokości refundacji, na wniosek pracodawcy złożony w terminie 14 dni
od dnia otrzymania informacji o ustaleniu wysokości przysługującej refundacji.
14. Pracodawca dokonuje rozliczenia środków uzyskanych w ramach refundacji
składek za okres roczny w terminie do dnia 15 lutego roku następnego.
15. Fundusz refunduje składki przez okres roku na zasadach określonych w ust. 1-
13. Po upływie tego okresu, pracodawca może wystąpić do Funduszu z wnioskiem o
przedłużenie wypłacania refundacji na kolejne okresy roczne.
16. Prezes Zarządu Funduszu może przeprowadzać kontrole pracodawcy w
zakresie refundacji składek, w szczególności dotyczące ustalania wysokości refundacji
— 4 —
składek i wypłaty wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. W przypadku
stwierdzenia w wyniku kontroli nieprawidłowości, Prezes Zarządu Funduszu wydaje
decyzję nakazującą zwrot wypłaconej refundacji składek w zakresie stwierdzonych
nieprawidłowości.
17. Od decyzji Prezesa Zarządu Funduszu, o których mowa w ust. 11-13 i 16,
przysługuje odwołanie do ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.
18. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze
rozporządzenia:
1) tryb przekazywania oraz rozliczania refundacji składek,
2) terminy składania i wzory informacji i wniosku, o których mowa w ust. 7,
3) wzór formularza rozliczenia, o którym mowa w ust. 14,
4) warunki, jakie muszą spełniać pracodawcy przekazujący dokumenty w formie
elektronicznej przez teletransmisję danych
— uwzględniając potrzebę zapewnienia jednolitych warunków niezbędnych dla
prawidłowego przekazywania dokumentów oraz racjonalne gospodarowanie środkami
Funduszu.”;
7) w art. 26a:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Pracodawcy przysługuje ze środków Funduszu miesięczne dofinansowanie do
wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego, który nie nabył prawa do emerytury, o ile
pracownik ten został ujęty w ewidencji zatrudnionych osób niepełnosprawnych, o której
mowa w art. 26b ust. 1, prowadzonej przez Fundusz. Miesięczne dofinansowanie do
wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego, zwane dalej „miesięcznym
dofinansowaniem", wypłacane raz na dwa miesiące, przysługuje w kwocie:
1) 130% najniższego wynagrodzenia – w przypadku osoby niepełnosprawnej
zaliczonej do znacznego stopnia niepełnosprawności,
2) 110% najniższego wynagrodzenia – w przypadku osoby niepełnosprawnej
zaliczonej do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności,
3) 50% najniższego wynagrodzenia – w przypadku osoby niepełnosprawnej
zaliczonej do lekkiego stopnia niepełnosprawności.”,
b) w ust. 5 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) w ust. 3, pracodawca otrzymuje miesięczne dofinansowanie w wysokości
miesięcznego wynagrodzenia osiąganego przez pracownika niepełnosprawnego.”,
c) ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. Jeżeli pracodawca posiada zaległości w zobowiązaniach wobec Funduszu,
przekraczające ogółem kwotę 100 złotych, Prezes Zarządu Funduszu wydaje decyzję o
wstrzymaniu miesięcznego dofinansowania do czasu uregulowania zaległości przez
pracodawcę. Decyzja podlega wykonaniu z dniem wydania.”,
d) po ust. 8 dodaje się ust. 9-12 w brzmieniu:
„9. W przypadku nieuregulowania przez pracodawcę zaległości wobec Funduszu
do dnia 31 stycznia roku następującego po roku, za który pracodawcy przysługuje
miesięczne dofinansowanie, Prezes Zarządu Funduszu wydaje decyzję o odmowie
wypłaty miesięcznego dofinansowania za okres wskazany w decyzji, o której mowa w
ust. 8.
— 5 —
10. Prezes Zarządu Funduszu może przeprowadzać kontrole pracodawcy w
zakresie miesięcznego dofinansowania, w szczególności dotyczące ustalania wysokości
miesięcznego dofinansowania i wypłaty wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych.
11. W przypadku stwierdzenia w wyniku kontroli nieprawidłowości, Prezes Zarządu
Funduszu wydaje decyzję nakazującą zwrot wypłaconego dofinansowania w zakresie
stwierdzonych nieprawidłowości.
12. Od decyzji Prezesa Zarządu Funduszu, o których mowa w ust. 8, 9 i 11,
przysługuje odwołanie do ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.”;
Cool w art. 26c:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Pracodawca, o którym mowa w art. 26a, składa Funduszowi:
1) miesięczne informacje o wynagrodzeniach, składkach, zatrudnieniu i stopniach
niepełnosprawności pracowników niepełnosprawnych, z uwzględnieniem
pracowników, u których stwierdzono chorobę psychiczną, upośledzenie
umysłowe lub epilepsję oraz pracowników niewidomych,
2) wniosek o wypłatę miesięcznego dofinansowania za dwa miesiące,
3) informacje o wysokości i rodzaju podwyższonych kosztów zatrudnienia osób
niepełnosprawnych.”,
b) ust. 1a otrzymuje brzmienie:
„1a. Informacje i wniosek, o których mowa w ust. 1, pracodawca przekazuje w
formie dokumentu elektronicznego przez teletransmisję danych oraz pobiera drogą
elektroniczną potwierdzenie wysłanej informacji lub wniosku, z tym że pracodawca
zatrudniający nie więcej niż 5 pracowników może przekazywać informacje i wnioski w
formie dokumentu pisemnego. Przepisy art. 391 § 1, art. 46 § 3 i art. 61 § 3a Kodeksu
postępowania administracyjnego stosuje się odpowiednio.”,
c) ust. 1b otrzymuje brzmienie:
„1b.Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 3, składa pracodawca będący
przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.”,
d) uchyla się ust. 2,
e) ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„3. W terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku przez pracodawcę Fundusz
przekazuje na rachunek bankowy pracodawcy dofinansowanie w kwocie ustalonej na
podstawie art. 26a i 26b oraz informuje pracodawcę o sposobie jej ustalenia.
4. W przypadku gdy ustalona przez Fundusz kwota dofinansowania jest inna niż
kwota dofinansowania wykazana we wniosku pracodawcy, Prezes Zarządu Funduszu
wydaje decyzję o wysokości dofinansowania, na wniosek pracodawcy złożony w terminie
14 dni od dnia otrzymania informacji o ustaleniu wysokości przysługującego
dofinansowania do wynagrodzenia.”,
f) uchyla się ust. 4a,
g) ust. 4b otrzymuje brzmienie:
„4b. Od decyzji, o której mowa w ust. 4, przysługuje odwołanie do ministra
właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.”,
— 6 —
h) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze
rozporządzenia:
1) tryb przekazywania oraz rozliczania miesięcznego dofinansowania,
2) terminy składania i wzory informacji i wniosku, o których mowa w ust. 1,
3) wzór formularz rozliczenia, o którym mowa w ust. 5,
4) warunki, jakie muszą spełniać pracodawcy przekazując dokumenty w formie
elektronicznej przez teletransmisję danych
— uwzględniając potrzebę zapewnienia jednolitych warunków niezbędnych dla
prawidłowego przekazywania dokumentów oraz racjonalne gospodarowanie środkami
Funduszu.”;
9) po art. 26c dodaje się art. 26c1 w brzmieniu:
„Art. 26c1. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w
drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki udzielania pomocy określonej w art. 25a ust.
2 i 3 oraz art. 26a ust. 2 i 3 , mając na uwadze konieczność zapewnienia zgodności
udzielania pomocy z warunkami dopuszczalności jej udzielania w ramach pomocy na
zatrudnienie”;
10) po art. 26d dodaje się art. 26e i 26f w brzmieniu:
„Art. 26e. 1. Pracodawca, który zatrudni przez okres co najmniej 36 miesięcy
osobę niepełnosprawną zarejestrowaną w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotna
albo poszukująca pracy niepozostającą w zatrudnieniu, może otrzymać ze środków
Funduszu zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy do wysokości piętnastokrotnego
przeciętnego wynagrodzenia.
2. Zwrotu kosztów, o których mowa w ust. 1, dokonuje starosta na warunkach i w
wysokości określonych umową zawartą z pracodawcą, z tym że zwrotowi nie podlegają
koszty poniesione przed dniem zawarcia umowy.
3. Umowy z pracodawcą, którym jest starosta, zawiera Prezes Zarządu Funduszu.
4. Warunkiem zwrotu kosztów, o których mowa w ust. 1, jest uzyskanie, wydanej
na wniosek starosty, pozytywnej opinii Państwowej Inspekcji Pracy o dostosowaniu
wyposażonego stanowiska pracy do potrzeb wynikających z niepełnosprawności osoby
zatrudnionej na tym stanowisku.
5. Jeżeli okres zatrudnienia osoby niepełnosprawnej będzie krótszy niż 36
miesięcy, pracodawca jest obowiązany zwrócić Funduszowi za pośrednictwem starosty
środki w wysokości równej 1/36 ogólnej kwoty zwrotu za każdy miesiąc brakujący do
upływu okresu, o którym mowa w ust. 1, jednak w wysokości nie mniejszej niż 1/6 tej
kwoty. Pracodawca dokonuje zwrotu w terminie 3 miesięcy od dnia rozwiązania stosunku
pracy z osobą niepełnosprawną.
6. Pracodawca nie zwraca środków, o których mowa w ust. 5, jeżeli zatrudni w
terminie 3 miesięcy od dnia rozwiązania stosunku pracy z osobą niepełnosprawną inną
osobę niepełnosprawną, zarejestrowaną w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotna
lub poszukująca pracy i niepozostającą w zatrudnieniu, przy czym wynikająca z tego
powodu przerwa nie jest wliczana do okresu, o którym mowa w ust. 1.
7. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze
rozporządzenia:
1) tryb postępowania w sprawach, o których mowa w ust. 1-6,
2) wzór wniosku i elementy umowy oraz dokumentację niezbędną do zwrotu
kosztów, o których mowa w ust. 1,
— 7 —
3) sposób i terminy rozpatrywania wniosków,
4) formy zabezpieczenia zwrotu otrzymanych środków w przypadku
niedotrzymania warunków umowy dotyczących ich przyznania
— mając na względzie zwiększenie poziomu zatrudnienia osób niepełnosprawnych, zwrot
kosztów zgodnie z zasadami udzielania pomocy w ramach zasady de minimis oraz
racjonalne gospodarowanie środkami Funduszu.”,
Art. 26f. 1. Pracodawca, który zatrudni przez okres co najmniej 12 miesięcy osobę
niepełnosprawną zarejestrowaną w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotna albo
poszukująca pracy niepozostającą w zatrudnieniu, może otrzymać ze środków Funduszu
zwrot 60%:
1) jej wynagrodzenia przed opodatkowaniem podatkiem dochodowym oraz
2) obowiązkowych składek na ubezpieczenia społeczne od tego wynagrodzenia
— za okres jednego roku od dnia jej zatrudnienia.
2. Zwrotu wynagrodzenia dokonuje starosta na warunkach i w wysokości
określonych umową zawartą z pracodawcą, z tym że:
1) zwrotowi nie podlegają kwoty wynagrodzeń, o których mowa w ust. 1,
wypłacone przez pracodawcę za okres sprzed dnia podpisania umowy,
2) umowy z pracodawcą, którym jest starosta, zawiera Prezes Zarządu Funduszu.
3. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze
rozporządzenia:
1) tryb postępowania w sprawach, o których mowa w ust. 1 i 2,
2) wzór wniosku i elementy umowy, dokumentację niezbędną do zwrotu
wynagrodzenia,
3) sposób i terminy rozpatrywania wniosków,
4) formy zabezpieczenia zwrotu otrzymanej refundacji w przypadku niedotrzymania
warunków umowy dotyczącej ich przyznania
— mając na względzie zwiększenie aktywności zawodowej bezrobotnych i
poszukujących pracy, racjonalne gospodarowanie środkami Funduszu oraz prawidłowe
dokonywanie zwrotu wynagrodzenia zgodnie z zasadami udzielania pomocy w ramach
pomocy na zatrudnienie.”;
11) w art. 29:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Fundacja, stowarzyszenie lub inna organizacja społeczna, której statutowym
zadaniem jest rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych, może
utworzyć wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo jednostkę i uzyskać dla tej jednostki
status zakładu aktywności zawodowej, jeżeli:
1) co najmniej 70% ogółu osób zatrudnionych w tej jednostce stanowią osoby
niepełnosprawne w szczególności skierowane do pracy przez powiatowe
urzędy pracy:
a) zaliczone do znacznego stopnia niepełnosprawności,
b) zaliczone do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, u których stwierdzono
autyzm, upośledzenie umysłowe lub chorobę psychiczną, w tym osób w stosunku, do
których rada programowa, o której mowa w art. 10a ust. 4, zajęła stanowisko
uzasadniające podjęcie zatrudnienia i kontynuowanie rehabilitacji zawodowej w
warunkach pracy chronionej,
— 8 —
2) spełniania warunki, o których mowa w art. 28 ust. 1 pkt 2 i 3,
3) przeznacza uzyskane dochody na zakładowy fundusz aktywności zawodowej,
4) uzyska pozytywną opinię starosty.",
b) po ust 1 dodaje się ust 1a w brzmieniu:
„1a. Wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych, o których mowa w ust. 1 pkt
1 lit. b, nie może być wyższy niż 35% ogółu zatrudnionych”,
c) uchyla się ust. 2,
d) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze
rozporządzenia:
1) szczegółowy sposób, tryb i warunki tworzenia, finansowania i działania
zakładów aktywności zawodowej,
2) wymiar czasu rehabilitacji osób zaliczonych do znacznego stopnia
niepełnosprawności i do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności wliczany
do czasu pracy,
3) sposób tworzenia i wykorzystywania zakładowego funduszu aktywności
— mając na względzie jednolite zasady funkcjonowania zakładów aktywności
zawodowej.”;
12) w art. 30 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Wojewoda jest obowiązany przedkładać Pełnomocnikowi zbiorcze informacje
półroczne dotyczące wydanych decyzji oraz stanu zatrudnienia w zakładach pracy
chronionej i zakładach aktywności zawodowej, w terminach:
1) do dnia 20 sierpnia - za pierwsze półrocze,
2) do dnia 20 lutego - za drugie półrocze.”;
13) w art. 31 w ust. 3 uchyla się pkt 2;
14) w art. 33:
a) w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) ze środków, o których mowa w art. 31 ust. 3 pkt 1 lit. b,”,
b) w ust. 3:
— pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) przekazywania środków funduszu rehabilitacji na rachunek, o którym mowa w pkt 2, w
terminie 7 dni od dnia, w którym środki te uzyskano,”,
— uchyla się pkt 4,
— pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) przeznaczenia co najmniej 20% środków funduszu rehabilitacji na pomoc indywidualną
dla niepełnosprawnych pracowników i byłych niepracujących niepełnosprawnych
pracowników oraz dla niepełnosprawnych dzieci pracowników tego zakładu.”,
c) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Środki funduszu rehabilitacji są przeznaczane na finansowanie rehabilitacji
zawodowej, społecznej i leczniczej, w tym indywidualne programy rehabilitacji osób
— 9 —
niepełnosprawnych oraz ubezpieczenie osób niepełnosprawnych, zgodnie z zakładowym
regulaminem wykorzystania tych środków.”,
d) w ust. 4a pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) wpłaty w wysokości 30% tych środków na Fundusz w terminie do 20 dnia miesiąca
następującego po miesiącu, w którym nastąpiło ujawnienie niezgodnego z ustawą
przeznaczenia środków funduszu rehabilitacji, a także niedotrzymanie terminu, o którym
mowa w ust. 3 pkt 3.”,
e) ust. 7b otrzymuje brzmienie:
„7b. W przypadku utraty statusu zakładu pracy chronionej i osiągania stanu
zatrudnienia ogółem w wysokości co najmniej 15 pracowników w przeliczeniu na pełny
wymiar czasu pracy oraz wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości co
najmniej 25%, pracodawca zachowuje fundusz rehabilitacji i niewykorzystane środki tego
funduszu.”,
f) uchyla się ust. 7c i 7d,
g) ust. 11 otrzymuje brzmienie:
„11. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego w porozumieniu z
ministrem właściwym do spraw finansów publicznych oraz ministrem właściwym do spraw
zdrowia określi, w drodze rozporządzenia:
1) rodzaje wydatków ze środków funduszu rehabilitacji, w tym w ramach zasady
de minimis,
2) warunki wykorzystania środków funduszu rehabilitacji,
3) zakres, warunki i formy udzielania pomocy indywidualnej,
4) tryb ustalania zakładowego regulaminu wykorzystania tych środków,
5) warunki tworzenia indywidualnych programów rehabilitacji, w tym skład i
zakres działania komisji tworzącej te programy
— mając na względzie prawidłowe wykorzystanie środków tego funduszu.”;
15) w art. 34 ust. 9 otrzymuje brzmienie:
„9. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze
rozporządzenia, tryb kontroli prowadzonej przez organy upoważnione do kontroli na
podstawie ustawy, z wyłączeniem organów sprawujących kontrolę na podstawie
odrębnych przepisów, mając na względzie zapewnienie prawidłowego przeprowadzania
kontroli.”;
16) w art. 35a w ust. 1:
a) po pkt 6 dodaje się pkt 6a w brzmieniu:
„6a) finansowanie z Funduszu wydatków na instrumenty lub usługi rynku pracy określone
w ustawie o promocji, w odniesieniu do osób niepełnosprawnych zarejestrowanych jako
poszukujące pracy niepozostające w zatrudnieniu,”,
b) po pkt 9 dodaje się pkt 9a-9c w brzmieniu:
„9a) przyznawanie środków, o których mowa w art. 12,
9b) realizacja zadań, o których mowa w art. 26, 26d-26f,
9c) zlecanie zadań zgodnie z art. 36,”;
17) art. 36 otrzymuje brzmienie:
— 10 —
„Art. 36.1. Zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób
niepełnosprawnych mogą być realizowane na zlecenie Funduszu przez fundacje oraz
organizacje pozarządowe.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1, mogą być realizowane ze środków Funduszu
przez fundacje i organizacje pozarządowe również na zlecenie samorządu województwa
lub powiatu.
3. Do zlecania zadań, o którym mowa w ust. 1 i 2, stosuje się odpowiednio
przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o
wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.5)).
4. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze
rozporządzenia, rodzaje zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób
niepełnosprawnych, które mogą być zlecane fundacjom oraz organizacjom
pozarządowym, mając na względzie zapewnienie realizacji potrzeb osób
niepełnosprawnych.”;
1Cool w art. 41:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Na wniosek pracodawcy poniesione przez niego koszty szkolenia
zatrudnionych osób niepełnosprawnych mogą być zrefundowane ze środków Funduszu do
wysokości 90% tych kosztów, nie więcej jednak niż do wysokości dwukrotnego
przeciętnego wynagrodzenia na jedną osobę.”,
b) po ust. 4 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
„5. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze
rozporządzenia warunki i tryb dokonywania refundacji kosztów szkolenia, mając na
względzie zapewnienie skuteczności udzielanej pomocy oraz prawidłowe dokonywanie
refundacji zgodnie z zasadami udzielania pomocy w ramach pomocy na szkolenia.”;
19) w art. 42 w ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3.Do zakresu działania Rady należy:
1) przedstawianie Pełnomocnikowi:
a) propozycji przedsięwzięć zmierzających do integracji osób
niepełnosprawnych,
b) propozycji rozwiązań w zakresie zaspakajania potrzeb osób
niepełnosprawnych, wynikających z faktu niepełnosprawności,
c) opinii do materiałów przedkładanych Radzie przez Pełnomocnika, w
tym do projektów:
- aktów prawnych mających lub mogących mieć wpływ na
sytuację osób niepełnosprawnych, planów finansowych oraz
sprawozdań Funduszu,
- rządowych programów działań na rzecz osób
niepełnosprawnych oraz informacji o ich realizacji,
d) rocznych informacji o działalności Rady,
2) sygnalizowanie odpowiednim organom potrzeby wydania lub zmiany
przepisów dotyczących sytuacji osób niepełnosprawnych.”;
20) w art. 43:
— 11 —
c) w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) pięciu przedstawicieli organów administracji rządowej, w tym jednego przedstawiciela
Ministra Finansów,”,
b) w ust. 2 wyrazy „uprawnionych organizacji” zastępuje się wyrazem „Pełnomocnika”,
c) w ust. 3 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) na wniosek Pełnomocnika,”,
d) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. W przypadku gdy wniosek o odwołanie członka Rady składa Pełnomocnik,
minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego może przed odwołaniem członka
Rady zasięgnąć opinii organu lub organizacji, którą członek Rady reprezentuje.”,
e) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Posiedzenia Rady zwoływane są przez jej przewodniczącego lub co najmniej 5
członków Rady nie rzadziej niż raz na kwartał oraz w każdym czasie na wniosek
Pełnomocnika.”;
21) w art. 44 :
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Wydatki związane z obsługą Rady są finansowane ze środków urzędu
obsługującego ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze
rozporządzenia, sposób i tryb działania Rady, w tym jej organizację, mając na względzie
zapewnienie sprawnego funkcjonowania Rady.”;
22) w art. 44c ust. 9 otrzymuje brzmienie:
„9. Na wniosek członków rad zamieszkałych poza miejscem obrad rady mogą być
finansowane, odpowiednio z budżetu samorządu województwa i powiatu, koszty ich
przejazdów publicznymi środkami komunikacji, na zasadach określonych w przepisach w
sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi
zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu
podróży służbowej na obszarze kraju.”;
23) w art. 45 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Fundusz jest państwowym funduszem celowym w rozumieniu przepisów o
finansach publicznych.”;
24) w art. 46 pkt 7 otrzymuje brzmienie:
„7) wpłaty, o których mowa w art. 26 ust. 4 oraz w art. 41 ust. 4, a także spłaty pożyczek, o
których mowa w art. 12, udzielonych przed dniem 1 stycznia 2007 r., wraz z
oprocentowaniem,”;
25) w art. 46a w ust. 1 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) na zadanie, o którym mowa w art. 25a ust. 3 – w wysokości zapewniającej jego
realizację,”;
26) w art. 47:
a) w ust. 1 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych
realizowane przez fundacje i organizacje pozarządowe,”,
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
— 12 —
„4. Działalność Funduszu nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.”
c) uchyla się ust. 6;
27) w art. 49:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Do wpłat, o których mowa w art. 21 ust. 1, art. 23, art. 31 ust. 3 pkt 1 i art. 33
ust. 4a, 7 i 7a, stosuje się odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 5a-5d oraz art. 49a i 49b,
przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8,
poz. 60, z późn. zm.6)), zwanej dalej "Ordynacją podatkową", z tym że uprawnienia
organów podatkowych określone w tej ustawie przysługują Prezesowi Zarządu
Funduszu.”,
b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego i Prezes Zarządu
Funduszu mogą wydawać decyzje, o których mowa w art. 48, art. 67 lub art. 67a Ordynacji
podatkowej, z zastrzeżeniem dopełnienia warunku dokonania wpłat, o których mowa w
ust. 1, w terminach określonych decyzją.”,
c) po ust. 5 dodaje się ust. 5a-5d, w brzmieniu:
„5a. Należności z tytułu wpłat mogą być umarzane w całości lub w części decyzją
Prezesa Zarządu Funduszu wyłącznie w przypadku ich całkowitej nieściągalności.
5b. Całkowita nieściągalność, o której mowa w ust. 5, zachodzi gdy:
1) dłużnik zmarł nie pozostawiając żadnego majątku lub pozostawił ruchomości
nie podlegające egzekucji na podstawie odrębnych przepisów albo pozostawił
przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie
przekracza kwoty stanowiącej trzykrotność przeciętnego wynagrodzenia i
jednocześnie brak jest następców prawnych oraz nie ma możliwości
przeniesienia odpowiedzialności na osoby trzecie w rozumieniu przepisów
Ordynacji podatkowej,
2) sąd oddalił wniosek o ogłoszenie upadłości dłużnika lub umorzył
postępowanie upadłościowe z przyczyn, o których mowa w art. 13 oraz w art.
361 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe
i naprawcze (Dz. U. Nr 60, poz. 535, z późn. zm.7)),
3) nastąpiło trwałe zaprzestanie prowadzenia działalności przy jednoczesnym
braku majątku, z którego można egzekwować należności małżonka,
następców prawnych, możliwości przeniesienia odpowiedzialności na osoby
trzecie w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej,
4) nie nastąpiło zaspokojenie należności w zakończonym postępowaniu
likwidacyjnym,
5) wysokość zaległej wpłaty nie przekracza pięciokrotnej kwoty kosztów
upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym,
6) stwierdzono brak majątku, z którego można prowadzić egzekucję,
7) jest oczywiste, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwot
przekraczających wydatki egzekucyjne.
5c. Prezes Zarządu Funduszu może, w drodze decyzji, na wniosek pracodawcy, w
przypadku uzasadnionym ważnym interesem pracodawcy lub interesem publicznym,
odroczyć termin płatności należności albo rat należności z tytułu wpłat lub rozłożyć zapłatę
należności na raty, uwzględniając możliwości płatnicze pracodawcy oraz stan finansów
Funduszu, wyłącznie:
— 13 —
1) pod warunkiem rozpoczęcia spłaty zaległości w miesiącu następującym po
miesiącu wydania decyzji w przypadku rozłożenia należności na raty lub
2) w razie spełnienia przez pracodawcę warunków dla zwolnienia z wpłat w
miesiącu wystąpienia z wnioskiem o odroczenie lub rozłożenie na raty.
5d. W przypadku odroczenia terminu płatności należnych wpłat na Fundusz i
rozłożenia na raty należności z tytułu wpłat naliczana jest opłata prolongacyjna na
zasadach określonych w Ordynacji podatkowej.”;
2Cool w art. 50 w ust. 6 pkt 8 otrzymuje brzmienie:
Cool składanie ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego, w terminie
do dnia 20 marca każdego roku, sprawozdań z działalności Funduszu.”.
Art. 2. W ustawie z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14,
poz.176, z późn. zm.Cool ) w art. 21 w ust. 1 dodaje się pkt 40c w brzmieniu:
„40c) zwrot kosztów przejazdu ucznia oraz jego opiekuna środkami komunikacji publicznej,
o których mowa w art. 17 ust. 3 i 3a ustawy o systemie oświaty,”.
Art. 3. W ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn.
zm.9)) w art. 17 ust. 3a otrzymuje brzmienie:
„3a. Obowiązkiem gminy jest:
1) zapewnienie uczniom niepełnosprawnym, których kształcenie i wychowanie
odbywa się na podstawie art. 71b, bezpłatnego transportu i opieki w czasie
przewozu do najbliższej szkoły podstawowej i gimnazjum, a uczniom
posiadającym orzeczenie o niepełnosprawności lub stopniu
niepełnosprawności wraz ze wskazaniem, o którym mowa w art. 6b ust. 3 pkt
9 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776, z późń. zm.)
także do najbliższej szkoły ponadgimnazjalnej, nie dłużej jednak niż do
ukończenia 21 roku życia;
2) zapewnienie dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także
dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym ze sprzężonymi
niepełnosprawnościami, bezpłatnego transportu i opieki, w czasie przewozu
do ośrodka umożliwiającego tym dzieciom i młodzieży realizację obowiązku
szkolnego i obowiązku nauki, nie dłużej jednak niż do ukończenia 25 roku
życia;
3) zwrot kosztów przejazdu ucznia, o którym mowa w ust. 1 i 2, oraz jego
opiekuna środkami komunikacji publicznej, do szkoły lub ośrodka
wymienionych w pkt 1 i 2, jeżeli dowożenie i opiekę zapewniają rodzice.”.
Art. 4. W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz.
908, z późn. zm.10)) w art. 122 w ust. 1 uchyla się pkt 5.
Art. 5. W ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137,
poz. 887, z późn. zm.11)) w art. 16 uchyla się ust. 13 i 14.
Art. 6. W ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr
99, poz 1001, z późn. zm.12)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 33 w ust. 4 po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
„2a) otrzymał jednorazowo środki z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych lub instytucji z udziałem środków publicznych na podjęcie działalności
gospodarczej, rolniczej lub wniesienie wkładu do spółdzielni socjalnej;”;
2) art. 105 otrzymuje brzmienie:
— 14 —
„Art. 105. Przedsiębiorcy Polskiego Związku Głuchych i Polskiego Związku
Niewidomych oraz Związku Ociemniałych Żołnierzy Rzeczypospolitej Polskiej,
Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi, Zakład Opieki dla Niewidomych w Laskach oraz
zakłady aktywności zawodowej nie opłacają składek na Fundusz Pracy za zatrudnionych
pracowników o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności.”.
Art. 7. W ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104 i Nr 169,
poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 22 w ust. 2 po pkt 14 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 15 w brzmieniu:
„15) z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych z tytułu zwrotu
kosztów, o których mowa w art. 26 albo 26e ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o
rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr
123, poz. 776, z późn. zm.)";
2) w art. 22 w ust. 6 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) sfinansowanie wydatków bieżących lub inwestycyjnych związanych z uzyskiwaniem
przez jednostkę budżetową dochodów z tytułów wymienionych w ust. 1 pkt 1, a przez
państwową jednostkę budżetową również z tytułów wymienionych w ust. 2 pkt 1-3, 5-11,
14 i 15;”.
Art. 8. Na wniosek osoby, która otrzymała pożyczkę na rozpoczęcie działalności gospodarczej lub
rolniczej na podstawie art. 12 ustawy wymienionej w art. 1, w dotychczasowym jego brzmieniu, starosta może:
1) umorzyć do 50% kwoty pożyczki — pod warunkiem prowadzenia przez dłużnika działalności
gospodarczej albo rolniczej przez okres co najmniej 24 miesięcy oraz po spełnieniu pozostałych
warunków umowy;
2) odroczyć termin spłaty pożyczki, rozłożyć jej spłatę na raty lub umorzyć spłatę w części albo w całości,
jeżeli pożyczka stała się wymagalna — w przypadku uzasadnionym trudną sytuacją materialną lub
losową dłużnika.
Art. 9. 1. Finansowanie składek na ubezpieczenia społeczne na zasadach określonych w art. 25 ust. 2,
3, 3a i 3b ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r., przysługuje
nie dłużej niż do składek rozliczanych w dokumentach składanych za grudzień 2006 r.
2. Nie podlegają finansowaniu na zasadach określonych w art. 25 ust. 2, 3, 3a i 3b ustawy, o której
mowa, w art. 1, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r., zaległe składki na ubezpieczenia
społeczne rozliczane w dokumentach składanych za okres do dnia 31 grudnia 2006r., jeżeli złożenie tych
dokumentów do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nastąpi po dniu 30 września 2007 r.
Art. 10. Z dniem 31 grudnia 2007r. ulegają umorzeniu wzajemne należności i zobowiązania między
Zakładem Ubezpieczeń Społecznych a budżetem państwa i Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych powstałe z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne należnych za okres do 31
grudnia 2006 r., które podlegały finansowaniu ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych i budżetu państwa.
Art. 11. Przepisy art. 29 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
stosuje się do utworzonych przez powiat lub gminę wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo jednostek,
które uzyskały status zakładu aktywności zawodowej przed dniem 1 stycznia 2007 r.
Art. 12. 1. Pracodawcy, którzy przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy przeznaczyli w
przypadku zagrożenia utraty płynności finansowej, na okres przejściowy, nie dłuższy niż 12 miesięcy, do 70%
środków zakładowego funduszu rehabilitacji na spłatę zobowiązań w celu utrzymania zagrożonych likwidacją
miejsc pracy osób niepełnosprawnych, są zobowiązani do zwrotu tych środków na rachunek zakładowego
funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych w terminie 12 miesięcy od dnia ich przeznaczenia, jednak nie
później niż do dnia 31 grudnia 2007 r.
2. W przypadku przekroczenia terminu, wymienionego w ust. 1, pracodawca jest zobowiązany do
dokonania wpłaty określonej w art. 33 ust. 4a pkt 2 ustawy , o której mowa w art. 1.
— 15 —
Art. 13. Środki zgromadzone z przeznaczeniem na indywidualne programy rehabilitacji, które nie
zostały wydatkowane przed wejściem w życie niniejszej ustawy, pracodawca przeznacza na realizację celów
określonych w art. 33 ust. 4 ustawy, o której mowa w art. 1, w tym co najmniej 20% na pomoc indywidualną.
Art. 14. Pracodawcy, którzy zachowali zakładowy fundusz rehabilitacji i niewykorzystane środki tego
funduszu na podstawie art. 33 ust. 7b ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem
1 stycznia 2007r., zachowują zakładowy fundusz rehabilitacji i niewykorzystane środki tego funduszu na
dotychczasowych zasadach.
Art. 15. Rada, określona w art. 42 ustawy, o której mowa w art. 1, powołana przed dniem wejścia w
życie niniejszej ustawy, wykonuje swoje zadania do czasu powołania nowej, nie dłużej jednak niż do dnia 31
grudnia 2006 r.
Art. 16. Opłatę prolongacyjną, o której mowa w art. 1 pkt 23 lit. c, nalicza się w odniesieniu do
należności z tytułu wpłat, o których mowa w art. 21 ust. 1, art. 23, art. 31 ust. 3 pkt 1 i art. 33 ust. 4a, 7 i 7a
ustawy wymienionej w art. 1, w przypadku decyzji wydawanych począwszy od stycznia 2007 r.
Art. 17. Sprawy wszczęte, a niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy podlegają
rozpatrzeniu według przepisów dotychczasowych.
Art. 18. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 26c ust. 6, art. 29 ust. 2 i 4,
art. 33 ust. 11, art. 34 ust. 9, art. 36 ust. 2 i art. 44 ust. 2 ustawy, o której mowa w art. 1, zachowują moc do
czasu wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2007 r., oraz
mogą być zmieniane na podstawie upoważnienia w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
Art. 19. Ogłoszenie tekstu jednolitego ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i
społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych nastąpi w terminie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia
niniejszej ustawy.
Art. 20. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 1 pkt 1, pkt 5-
11, pkt 13, pkt 14 lit.a i e oraz art. 2-5, art. 9-11, art. 14 i 16, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2007 r.
1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawę z dnia 7
września 1991 r. o systemie oświaty, ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, ustawę z dnia 13 października 1998 r.
o systemie ubezpieczeń społecznych, ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy i ustawie z dnia
30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1997 r. Nr 160, poz. 1082, z 1998 r. Nr 99, poz. 628, Nr 106, poz. 668, Nr 137,
poz. 887, Nr 156, poz. 1019 i Nr 162, poz. 1118 i 1126, z 1999 r. Nr 49, poz. 486, Nr 90, poz. 1001, Nr 95, poz. 1101 i Nr 111, poz. 1280, z
2000 r. Nr 48, poz. 550 i Nr 119, poz. 1249, z 2001 r. Nr 39, poz. 459, Nr 100, poz. 1080, Nr 125, poz. 1368, Nr 129, poz. 1444 i Nr 154,
poz. 1792 i 1800, z 2002 r. Nr 169, poz. 1387, Nr 200, poz. 1679 i 1683 i Nr 241, poz. 2074, z 2003 r. Nr 7, poz. 79, Nr 90, poz. 844, Nr
223, poz. 2217 i Nr 228, poz. 2262, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001 i Nr 240, poz. 2407 oraz z 2005 r. Nr 44, poz. 422, Nr 132,
poz. 1110, Nr 163, poz. 1362, Nr 164, poz.1366 i Nr 167, poz. 1398.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr
94, poz. 788, Nr 164, poz. 1366 i Nr 175, poz. 1462.
4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 162, poz. 1118 i 1126, z 1999 r. Nr 26, poz. 228, Nr 60, poz. 636, Nr
72, poz. 802, Nr 78, poz. 875 i Nr 110, poz. 1256, z 2000 r. Nr 9, poz. 118, Nr 95, poz. 1041, Nr 104, poz. 1104 i Nr 119, poz. 1249, z 2001
r. Nr 8, poz. 64, Nr 27, poz. 298, Nr 39, poz. 459, Nr 72, poz. 748, Nr 100, poz. 1080, Nr 110, poz. 1189, Nr 111, poz. 1194, Nr 130, poz.
1452 i Nr 154, poz. 1792, z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 41, poz. 365, Nr 74, poz. 676, Nr 155, poz. 1287, Nr 169, poz. 1387, Nr 199, poz.
1673, Nr 200, poz. 1679 i Nr 241, poz. 2074, z 2003 r. Nr 56, poz. 498, Nr 65, poz. 595, Nr 135, poz. 1268, Nr 149, poz. 1450, Nr 166, poz.
1609, Nr 170, poz. 1651, Nr 190, poz. 1864, Nr 210, poz. 2037, Nr 223, poz. 2217 i Nr 228, poz. 2255, z 2004 r. Nr 19, poz. 177, Nr 64,
poz. 593, Nr 99, poz. 1001, Nr 121, poz. 1264, Nr 146, poz. 1546, Nr 173, poz. 1808, Nr 187, poz. 1925 i Nr 210, poz. 2135 oraz z 2005 r.
Nr 64, poz. 565, Nr 86, poz. 732, Nr 132, poz. 1110, Nr 143, poz. 1199 i 1202, Nr 150, poz. 1248, Nr 163, poz. 1362, Nr 164, poz. 1366, Nr
169, poz. 1412, Nr 183, poz. 1538, Nr 184, poz. 1539 i Nr 249, poz. 2104.
5) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135 oraz z 2005 r.
Nr 155, poz. 1298, Nr 169, poz. 1420, Nr 175, poz. 1462 i Nr 249, poz. 2104.
— 16 —
6) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 85, poz. 727, Nr 86, poz. 732 i Nr 143, poz. 1199.
7) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 217, poz. 2125, z 2004 r. Nr 91, poz. 870 i 871, Nr 96, poz. 959, Nr
121, poz. 1264, Nr 146, poz. 1546, Nr 173, poz. 1808 i Nr 210, poz. 2135 oraz z 2005 r. Nr 94, poz. 785, Nr 183, poz. 1538 i Nr 184, poz.
1539.
Cool Zmiany tekstu jednolitego ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. Z 2000 r. Nr 22,poz.270, Nr 60, poz. 703, Nr 70, poz. 716, Nr 101, poz.
1090, Nr 104, poz. 1104, Nr 1117, poz. 1228 i Nr 122, poz. 1324, z 2001 r. Nr 4, poz, 27, Nr 8, poz. 64,Nr 52, poz. 539, Nr 73, poz.764, Nr
74, poz.784, Nr 88, poz. 961,Nr 89, poz. 968, Nr 102, poz.1117, Nr 106, poz.1150, Nr 110, poz. 1190, Nr 125, poz. 1363 i 1370, Nr 134,
poz. 1509, z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804, Nr 135, poz. 1146, Nr 141, poz. 1182, Nr 169, poz. 1384, Nr 181,
poz. 1515, Nr 200, poz.1679 i 1691, i Nr 240, poz. 2058, z 2003r. Nr 7, poz. 79, Nr 45, poz, 391, Nr 65, poz. 595, Nr 84, poz. 774, Nr 90,
poz. 844, Nr 96, poz. 874, Nr 122, poz. 1143, Nr 135, poz. 1268, Nr 137, poz. 1302, Nr 166, poz. 1608, Nr 202, poz. 1956, Nr 223, poz.
2217 i Nr 228, poz.2255, z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 54, poz. 535, Nr 93, poz. 894, Nr 99, poz. 1001, Nr 109, poz. 1163, Nr 116, poz.
1203, 1205 i 1207, Nr 120, poz. 1252, Nr 123, poz. 1291, Nr 162, poz. 1691, Nr 210, poz. 2135, Nr 263, poz. 2619 i Nr 281, poz. 2779 i
2781 oraz z 2005 r. Nr 25, poz. 202, Nr 85, poz. 725, Nr 86, poz. 732, Nr 90, poz. 757, Nr 102, poz. 852, Nr 143, poz. 1199 i 1202, nr 155,
poz. 1298, Nr 164, poz. 1365 i 1366, Nr 169, poz. 1418 i 1420, Nr 177, poz. 1468, Nr 179, poz. 1484, Nr 183, poz. 1538 i Nr 180, poz.
1495.
9) Zmiany tekstu jednolitego ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781 oraz z 2005 r. Nr 17, poz.
141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 137, poz. 1304, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104.
10) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 109, poz. 925, Nr 175, poz. 1462, Nr 179, poz.
1486, Nr 180, poz. 1494 i poz. 1497.
11) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 162, poz. 1118 i 1126, z 1999 r. Nr 26, poz. 228, Nr 60, poz. 636,
Nr 72, poz. 802, Nr 78, poz. 875 i Nr 110, poz. 1256, z 2000 r. Nr 9, poz. 118, Nr 95, poz. 1041, Nr 104, poz. 1104 i Nr 119, poz. 1249, z
2001 r. Nr 8, poz. 64, Nr 27, poz. 298, Nr 39, poz. 459, Nr 72, poz. 748, Nr 100, poz. 1080, Nr 110, poz. 1189, Nr 111, poz. 1194, Nr 130,
poz. 1452 i Nr 154, poz. 1792, z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 41, poz. 365, Nr 74, poz. 676, Nr 155, poz. 1287, Nr 169, poz. 1387, Nr 199,
poz. 1673, Nr 200, poz. 1679 i Nr 241, poz. 2074, z 2003 r. Nr 56, poz. 498, Nr 65, poz. 595, Nr 135, poz. 1268, Nr 149, poz. 1450, Nr 166,
poz. 1609, Nr 170, poz. 1651, Nr 190, poz. 1864, Nr 210, poz. 2037, Nr 223, poz. 2217 i Nr 228, poz. 2255, z 2004 r. Nr 19, poz. 177, Nr
64, poz. 593, Nr 99, poz. 1001, Nr 121, poz. 1264, Nr 146, poz. 1546, Nr 173, poz. 1808, Nr 187, poz. 1925 i Nr 210, poz. 2135 oraz
z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 86, poz. 732, Nr 132, poz. 1110, Nr 143, poz. 1199 i 1202, Nr 150, poz. 1248, Nr 163, poz. 1362, Nr 164, poz.
1366, Nr 169, poz. 1412, Nr 183, poz. 1538, Nr 184, poz. 1539 i Nr 249, poz. 2104.
12) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. Nr z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. nr 64, poz. 565, Nr 94, poz. 788 i
Nr 164, poz. 1366.
PostWysłany:Sob 20:04, 03 Lut 2007

Post został pochwalony 0 razy
graphic
Zobacz profil autora Top of page
graphic

graphic
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
graphic
Forum forum poświęcone niedowidzącym i nie tylko Strona Główna » prawo
graphic
   
graphic

graphic graphic
Wyświetl posty z ostatnich:   
Skocz do:  
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat


Strona 1 z 1
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
graphic graphic


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
KDM2 template v1.0.1 © jasidog.com
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Obecny czas to Czw 23:02, 14 Lis 2024. Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Regulamin